18.3.10

Vi kan utesluta Münchhausens i alla fall

Varför går jag inte bara till en doktor? Nu har jag samlat på mig minst tre olika krämpor som jag borde söka hjälp för (och då räknar jag bara mina somatiska problem). Men det blir liksom aldrig av. Jag har, med undantag för cellprovskontroller och dylikt, aldrig uppsökt en vårdinrättning under mina snart åtta år i den här staden. Istället går jag runt och skryter om att jag minsann aldrig blir sjuk och att jag måste ha ett väldigt bra immunförsvar. Det är visserligen sant att jag har varit ganska förskonad från sjukdomar som kräver en penicillinkur, men jag har ju gått omkring med mina tåledsbesvär i snart ett decennium utan att kolla upp vad det kan vara. Och nu är jag livrädd för att besvären i min arm och i mina fötter hänger ihop. Så därför väljer jag så klart att gå omvägar kring vårdcentralerna och hoppas att det löser sig av sig självt.

3 kommentarer:

Cicci sa...

Ja men hur var det nu med den där Münchhausensfreundinen... för må hända att du inte använder egenpåhittade diagnoser för att påkalla läkaruppmärksamhet, men bland oss vänner kan jag se tecken.

Nä skämt å sido, fan du och jag verkar fan drabbas av allt. Jag har väl om inte två så iaf en dödlig diagnos just nu. Vill bara inte bekräfta den så jag håller mig borta från vården. Dessutom tror jag inte man kan lita på vården för dom missade minsann alla mina melanom när jag kollade mina födelsemärken sist.

Vad är det med armen då? Det var nytt. Jag satsar på autoimmun... med Reumatoid artrit som troligaste boven.

Inte alls så att jag driver med vår hypokondri. Men det är väl ett tecken på att jag inte är hypo på rikt.

P.s Jag får ångra mitt inlägg djupt om det visar sig att det är illa med dig på rikt.

Sara sa...

Fatta hur dåligt samvete du kommer att ha när du står där på min begravning. Fast jag vet inte om musarm, artros eller reumatism (vilka är mina toppkandidater just nu) leder till döden så ofta i och för sig.

Cicci sa...

Hahaha du kommer inte dö... å inte jag heller. I alla fall inte just nu av hjärtinfarkt. Det fick jag precis konstaterat av läkare. Däremot har jag en inflammation i hjärtsäcken eller nåt ditåt. Ibland är det skönt att få viss oro dementerad, Sara gå till en läkare för fan så vi kan sluta älta sjukdomar du och jag.