9.3.10

Kryphål

Pratade precis med min a-kassa. Jag har insett att mitt lilla jobb inte lönar sig ekonomiskt. Jag går plus minus noll på att jobba mina två halvdagar i veckan, men det äter sakta men säkert upp alla mina deltidsstämplingsdagar. A-kassekvinnan läste högt ur lagtexten för mig och vi kom fram till att jag måste behålla jobbet om lönen inte understiger 90% av min dagpenning från a-kassan. Mindre bra alltså. Men så precis innan jag ska lägga på frågar jag henne en gång till för att vara säker på att jag har förstått allting rätt:

- Så jag kan alltså inte säga upp mig utan att hamna i en karenssituation?
- Nej precis. Men du kan ju förstås göra dig onåbar för arbetsgivaren under de veckor du ska jobba heltid på det där andra jobbet du pratade om, så kanske det löser sig av sig självt...

3 kommentarer:

Cicci sa...

Ååå dom där idiotreglerna med deltidsstämpling, det är ett otyg. Men 90%ändå jag hade för mig det var 80 när jag hade mitt fina 2h/dag.

Ett annat alternativ är ju att simulera en eller två tourettes-anfall på jobbet.

Frida sa...

Åh herregud dom ger alltså sådana råd. Det är ett vackert system vi har.

Sara sa...

Jag gillar min a-kassekvinna, till skillnad från till exempel min coach ger hon ju vettiga råd.