15.1.10

Stjärnor och svarta hål

Gjorde DN:s nutidstest och fick fem rätt av sju den här veckan. Det får väl anses vara godkänt och det grämer mig inte det minsta att jag inte visste vad Arsenals tränare heter. Det som däremot, än en gång, blev tydligt är min nästintill totala kunskapslucka när det kommer till Balkankrigen (uppenbarligen vet jag inte ens vad de heter, jag syftar alltså på 1990-talskrigen och inte de på 1910-talet).
Hur är det möjligt att jag vet så lite? Jag vet inte vilka som bråkade med vilka, om vad eller ens hur det gick. Pinsamt är vad det är. Men konstigt är det inte. Visserligen har jag tjugo poäng i Freds- och konfliktstudier, men jag har alltid varit dålig på krig. Krig och kungar är typiska svarta hål i min allmänbildning. Man vill helt enkelt inte ha mig i sitt TP-lag om det kommer en fråga om Första världskriget eller om en Karl med efterföljande regentnummer.

Däremot vill man alltid ha mig i sitt lag när det kommer till frågor om kändisbarn. Jag överraskade till och med mig själv med att kunna namnet på Lisa Ekdahls förstfödde i julaftonens släktmatch.

2 kommentarer:

Raisa sa...

Det är ju därför du är oumbärlig på söndagar! Tillbaka till prispallen 2010!!!

(Vi får aldrig byta quiz till tex det på Bishops Arms med sjukt mycket frågor om geografi, världskrigen och sport. Det är bara deprimerande för ens höga tankar om sin allmänbildning.)

Sara sa...

Nämen, det där fick ju precis motsatt effekt på mig. Vi borde ju faktiskt testa en annan typ av quiz någon gång, bara för att se precis hur begränsade våra kunskaper är.