15.1.10

Avhållsamhet är ju också ett alternativ förstås

Jag vet att jag för bara några månader sedan yttrade meningen "jag är nog less på Texas", syftandes på Tim Riggins och gänget i Friday Night Lights. Jag tar tillbaka det. Jag hade fel. Halvvägs in i säsong fyra nu och det är fanimej bättre än någonsin. Bara en liten grej. Snälla rara manusförfattare, låt den stackars gravida sextonåringen göra en abort! Jag orkar inte se en till amerikansk tonårsserie som moraliserar över tonåringar som väljer att inte bli föräldrar.
Jag läste en utmärkt analys över oönskade graviditeter på amerikansk teve för några år sedan. Oftast löser man ju dilemmat med ett lägligt missfall efter att de blivande föräldrarna har våndats i några avsnitt. Ovanligare är att de faktiskt föder barnet, även om det också händer ibland. Men skribenten tog även upp ett par serier där den gravida faktiskt valde att ta bort fostret. Och i dessa fall straffades tjejen alltid med döden. Barnamörderskan skrevs helt enkelt ut ur serien strax efter aborten, genom en läglig olycka eller sjukdom. Fint hur man lyckades få med sig båda lägren där. Först jublar Pro-choicearna och sedan får Pro-lifearna rätt ändå i slutändan. Eller kanske fungerar det precis tvärtom.
Hur som helst vore jag hemskt tacksam om jag slapp se en till high school-tjej gråtandes lämna abortkliniken för att hon insåg att livet hon bar på var heligt.

6 kommentarer:

henrik FU sa...

HEJ SARA TACK FÖR ATT DU ÄR EN JÄVLA SPOILER!!

Sara sa...

Meh, jag sa ju inte vem av tjejerna det gäller. Är väl inte mitt fel att du är så jävla efter.

Ingrid sa...

Du har en oerhört liberal syn på detta måste jag säga, på gränsen till oförstående. haha. Jag undrar varför de inte bara skyddar sig, alltså även i serierna? Alla vet ju att ungdomar knullar, liksom. Varför skulle det vara så hemligt? Och då slipper man ju även abortfrågan. Bara en tanke.

Sara sa...

Ja, jo det vore ju självklart den bästa lösningen för alla parter. Men ungdomar är korkade både i verkligheten och i fiktionen. Och det är väl klart att jag inte tycker att man automatiskt måste göra abort bara för att man blir gravid när man är ung, men för att det ska bli lite mer verklighetstroget så borde det ju hända i alla fall ibland även på teve.

Cicci sa...

Alltså, kan inte bara folk sluta ha sex? Är inte det ett rimligt alternativ? Man får ju bara en massa sjukdomar och foster av skiten. Dessutom är det ohygieniskt.

Ingrid sa...

Ja, Cicci har ju ett rimligt svar på frågan annars.