16.1.09

Väckning

Jag skulle tro att det är mer än 15 år nu. 15 år av att vakna på ganska precis samma sätt. Musse Pigg-klockradion slår igång 6.01 eller kanske 8.48, aldrig på hel timme. Jag vaknar till ljudet av Morgonpasset. Med undantag för de första åren, då jag hade på väckningssignalen från helvetet (innan jag insåg att jag inte alls var särskilt svårväckt och inte behövde denna tortyr), så har jag alltid vaknat till Morgonpasset. De senaste par, tre åren har jag dock ifrågasatt detta beslut var och varannan morgon. För i ärlighetens namn så har kvaliteten på programledarna efter Annika Lantz varit starkt varierande och de senaste åren har det varit riktigt bedrövligt.
Snoozandet slutade jag med för flera år sedan. Det är bara dumheter att intervallsova bort värdefull frukosttid. Så jag brukar få en låt eller nyheterna på mig för att vakna till lite och sedan är det uppstigning.
Idag var dock annorlunda. Idag vaknade jag av ett sms klockan 5.47. Jag brukar annars stänga av telefonen på natten, eftersom jag inte är helt övertygad om att mobilstrålning 24 timmar om dygnet nödvändigtvis är en bra grej. Men inatt hade jag glömt den på, och man blir ju lite nyfiken. Till att börja med, vem känner jag som är uppe så hiskeligt tidigt? Vad kan det vara som är så viktigt så att det måste sägas innan solen har gått upp? Har det hänt något med Obama eller har någon fått barn? Men täcket är varmt och golvet kallt, så jag låter sms:et vänta några timmar. När jag väl stiger upp några minuter efter nio och kikar efter möts jag av följande meddelande: "Wild Kids börjar ikväll 1900 på 1:an!!". Jamen då så. Vad bra att du sa det C, ska genast vidarebefordra det till de av mina vänner som har både barn och TV. Nej just ja, det var ju bara du.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det här inlägget hade jag kunnat skriva, nästan vartenda ord! Jag har vaknat till Morgonpasset i 15 år, jag har suckat åt Morgonpassets löjliga programledare, jag brukar ha mobilen avstängd på natten, jag fick ett sms mellan 5 och 6 nyligen när den för en gångs skull var påslagen och det var ett oviktigt sms (från person som befann sig i Thailand och inte tänkte på tidsskillnaden). En skillnad bara, jag har min mobil inställd så att det plingar var tionde minut tills man läst sms:et så jag var tvungen att lämna varma täcket.

Anonym sa...

Eeeeh... jamen alltså jag blev så lycklig när jag läste det i metro (satt på tåget) och ditt nummer var det enda jag kunde utantill - Hade ju henkes mobil som vanligt.

MEN, jag måste ju dementera den felaktiga uppgiften. Mycket olyckligt...jag läste fel, Wild Kids börjar inte förrän på lördag. Så alla som läser här, i morgon är det som gäller. Ska man göra något vettigt en lördag så ska man se detta.

Anonym sa...

Och ett litet tillägg, Sara du har missuppfattat, Wild Kids görs av barn men inte för barn. Jag tittade på det innan Hjalle kom till världen. Det är kärlek och hat, pakter och sammansvärjningar, det är hopp och förtvivlan, det är kamp, det är sorg och glädje...men framförallt så är det till skillnad från alla andra dokusåpor - äkta.

Vem minns inte Willes heroiska insats i förra årets final???

Frida sa...

Det är fina gamla vanor tycker jag. Jag minns Cicci! Känner klumpen i halsen...
Jag tror jag såg det med dig, men var det inte för två år sedan? När jag hälsade på hos er på Robertshöjd? Iaf, jag vill se!! Och det är panik, för jag har inte fått in kanal 1 här än!!