27.11.09

Projekt världsmusik

Sitter och tycker synd om mig själv. Men jag tänker ändå planera för mitt nya projekt. Lyssnade i vanlig ordning på Lantz i P4 idag. Och eftersom det var P4 blir man inte förvånad när de väljer att spela Ricky Martin mellan pratet. Vad som dock var lite förvånande, var min reaktion. Jag blev glad. Japp, glad. Inte kan det väl ha varit det faktum att låten har varit en VM-låt, mina fotbollsminnen brukar sällan vara vare sig särskilt starka eller särskilt varma. Inte heller kan det väl bero på att jag finner herr Martin särskilt talangfull, för se det har jag bestämt för mig att jag inte gör. Nej, jag tror det var språket. Spanskan gjorde mig lycklig.
Och då kom insikten. Jag lyssnar ju nästan aldrig på annat än engelska och svenska texter. Det här kan inte fortgå. Jag måste stoppa in fler språk i min spellista och det omedelbums. Jag tänker mig projektet som följer: en vecka, en spellista helt utan svenska eller engelska som sjunget språk, radion är undantaget eftersom den får sägas vara utom min kontroll.
Jag börjar på måndag. Fram till dess jobbar jag på spellistan och lyssnar på vad jag vill, men lite extra på fransk hip-hop eftersom det är quiztemat på söndag.

Inga kommentarer: