28.11.09

Kopps

Det är nog läge att ge upp snart. Ge upp på livet, för den här månaden i alla fall. Mobilen är på lagning och det går tydligen inte ens att uppskatta hur lång tid det kommer att ta. Det är jobbigt, men det är inte ens i närheten av så jobbigt som det är att upptäcka att passet är försvunnet när man står på banken och ska hämta ut sin "lön" för månaden.
Jag blev av med väskan för någon månad sedan. Har inte hunnit skaffa mig ett nytt id-kort än och har därför gått omkring med mitt pass istället. Men så helt plötsligt är det puts väck. Så jag gick till polisen.

Jag tar en nummerlapp, trots att jag är den enda besökaren. Polisen tar sin tid. Dricker lugnt upp sitt kaffe och går sedan fram mot luckan.
- Hej, jag har tappat mitt pass. Tänkte bara kolla om någon har lämnat in det.
- Jaha, nej det tror jag inte... men jag ska titta efter.
Polismannen börjar nu leta helt random på det lilla kontoret. Han kollar i en låda märkt "ficklampor", han kollar i facket för "utgående post", han öppnar lite olika skåp och kollar i en plastpåse. Men nej, inget pass.
- Nej, jag kan inte hitta ditt pass tyvärr.
- Eh, nehej. Ni har ingen särskild plats för hittegods eller?
- Neej, alltså sånt som kommer in brukar ligga här omkring. Du ser ju påsarna där till exempel, säger han och pekar på några plastpåsar som ligger i en hög på golvet.
- Ok, men ska jag göra en anmälan då?
- Ja, jag kan göra det nu.
Polismannen river ut en A5-sida ur ett kollegieblock och börjar anteckna mina uppgifter med en blyertspenna. Jag känner att jag måste fråga, trots att jag ju vet svaret på frågan:
-
Alltså nu kommer det här att låta som att jag är världens klantigaste människa, men jag blev av med min väska för ungefär en månad sedan. Det är därför jag har gått runt med mitt pass. Så hur gör jag nu när jag är helt identitetslös?
- Ja du... Det är väl inget annat att göra än att gå i landsflykt.

2 kommentarer:

Raisa sa...

Jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta!

Sara sa...

Nej, jag vet! Som tur var så löste det ju sig utan polisens hjälp.