30.12.08

Julen - en snabbgenomgång

Måndag
Hemkomst.
Trött och hungrig efter en natt i sittvagn hoppar jag på bussen till mamma. Går smidigt fram till universitetet då vi stannar mitt i en backe som för dagen visar sig vara en isbana. Välkommen till Norrland! Väntar en kvart på en sandbil, men inser att det kan dröja ett bra tag. Går tillbaka en hållplats och väntar på nästa buss. Den nya bussen klarar sig uppför backen och blir istället stillastående vid nästa hållplats. Där det är helt plant... Vi står och slirar några minuter innan busschauffören ger upp och ringer sandbilen.
Hemma en halvtimme senare och kan äntligen koncentrera mig på frukosten.
Tisdag
Vilodag.
Åker inte skidor.
Äter.
Julafton
Tar bussen till skogen.
Läser The God delusion under färden. Richard Dawkins ateistbibel känns som passande lektyr innan kyrkobesöket, som i år inte gick att slingra sig ur. Ser Maud i kyrkan. Maud har päls!
Fika.
Julbord del I.
Kalle Anka.
Julbord del II. Blir pikad för nionde året i rad för att jag inte äter av kalkonen. Och jag vet ju att de har rätt, jag vet att om jag smakar den där fågeln (och den gudomliga såsen) så skulle det vara det godaste jag har ätit under 2008. Men nej, Quorn i år igen.
Överraskning. Det ringer på dörren, och så sker det där som bara sker i Disneyfilmer. Det står en hoper människor utanför som vill sjunga julsånger för oss. Mammorna rörs till tårar.
Tomten kommer.
Sällskapsspel. Byter ut det traditionsenliga TP mot När då då?
Ris á la Malta.
Mera sällskapsspel och godis.
Ostbricka.
Somnar/svimmar av all mat.
Juldagen
Fortfarande i skogen.
Julbordsrester.
Sällskapsspel.
Skoterlek.
Annandagen
Träffar inte R.
Åker inte skidor.
Hittar ingen nyårsklänning på rean.
Hemvändarkväll. Ser en handfull jag känner (om man nu kan räkna en Sahara Hotnights-medlem och en Komedasångerska till folk man känner...). Ingen dans är för lite dans. Falafel på H&H, som på den gamla goda tiden.
Lördag
Planerar att åka skidor.
Ställer in skidturen då det visar sig att MP3-spelaren är urladdad.
Söndag
Helgar vilodagen framför teven.
Måndag
Pulkaåkning.
Jag och F pälsar på oss ordentligt och beger oss till backen som tydligen har blivit 18 meter högre sedan vi var där sist. Blir efter första dödsåket tillsagda att försöka hålla oss ifrån att krocka med slalomåkarna. Skulle vilja påstå att det är bra mycket lättare att svänga på ett par skidor än i ett tefat. Men ok, vi försöker hålla oss till pulkadelen av backen.
Skadar nacken i dödsåket.
Påbörjar hemfärd. På stationen får jag veta att vi ska åka buss till Vännäs, för att sedan ta tåget därifrån istället. Vad de inte nämnde var att tåget var lite försenat. En sisådär fyra och en halv timme försenat. Kan vara den längsta tid jag någonsin har spenderat i Vännäs. Synd att jag bara såg vänthallen.
Väl på tåget försöker jag hitta en bra sovposition för min sargade nacke. Det går inte.
Tisdag
Nackontet har nu spritt sig till resten av ryggen.
Tycker synd om mig själv och tröstar mig med The Hills och Ipren.



2 kommentarer:

Cicci sa...

Hahahaha jag gillar att du tar upp skidåkningen varje dag. Man skulle ju kunna basera hela sin blogg på inten egentligen, det skulle eventuellt bli mer innehållsrik. Önskar att jag hade kunnat vara med er i bräntis, med en skrana förslagsvis.

Anonym sa...

The Hills, THE HILLS! Nu är du fast. Muahahaha.